Veelgestelde vragen

Hier vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen. Heeft u een vraag waarop u het antwoord niet kunt vinden? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag! U kunt uw vraag per e-mail sturen naar info@huurgemak.nl of u kunt op werkdagen tussen 09.00 uur en 17.00 uur telefonisch contact met ons opnemen via telefoonnummer 0521 - 52 32 25.

Als u graag geadviseerd wilt worden over welke fiets het beste bij u past, raden wij u aan om langs te gaan bij een van de HuurGemak-dealers. Zij kunnen u het best adviseren over de mogelijkheden op het gebied van fietsen. Zoek hier de dichtstbijzijnde HuurGemak-dealer.

Algemene vragen

-
+
Kom ik in aanmerking voor het huren van een fiets?

Om in aanmerking te komen voor het huren van een fiets, dient u aan onderstaande criteria te voldoen:

  • U bent op het moment van bestellen niet jonger dan 18 jaar en niet ouder dan 75 jaar.
  • U beschikt over een verifieerbaar identiteitsbewijs.
  • U bent woonachtig in Nederland en u heeft ook de intentie om gedurende de huurperiode in Nederland te blijven wonen.
  • U bent rekeninghouder bij een Nederlandse bank.
  • U voldoet aan de door ons gestelde criteria voor de kredietwaardigheidstoets. 
-
+
Kan ik alleen de fietsen huren, die bij HuurGemak op de website staan?

Nee. In principe zijn alle gewone fietsen en alle elektrische fietsen bij ons te huur. Onder ‘gewone fietsen’ verstaan wij: stadsfietsen, lifestyle fietsen en hybride fietsen. Racefietsen, mountainbikes, bakfietsen, tandems, driewielers, speedbikes e.d. zijn niet te huur.

Als het merk of model dat u wilt huren  niet op onze website staat, dan kunt u hiervoor huurprijs aanvragen via dit formulier.

-
+
Wat zit er bij de huurprijs inbegrepen?
  • Een (elektrische) fiets naar keuze.
  • 5 servicebeurten.
  • 24/7 pechhulpservice in heel Europa.
  • Een wereldwijde verzekering tegen schade en diefstal.
  • Een wereldwijde ongevallen opzittendenverzekering.
  • Een verhaalrechtsbijstand verzekering.
-
+
Wat zit er niet bij de huurprijs inbegrepen?
  • Het eigen risico in geval van schade en/of diefstal.
  • Het repareren en/of vervangen van onderdelen als gevolg van slijtage door normaal gebruik. 
-
+
Ben ik vrij in de keuze van een dealer?

Uiteraard! Wij werken samen met alle (ruim 230) dealers van Bike Totaal en Profile ‘de Fietsspecialist’ in Nederland.

U kunt zelf kiezen door welke dealer uw fiets en de bijbehorende servicebeurten geleverd worden. Zoek hier de dichtstbijzijnde HuurGemak-dealer.

Vragen over het bestellen

-
+
Als ik het bestelformulier helemaal invul, is het mijn bestelling dan definitief?

Nee. Nadat u het bestelformulier op onze website heeft ingevuld, ontvangt u van ons per e-mail de huurovereenkomst. Uw bestelling is pas definitief nadat de huurovereenkomst zowel door u als door ons is ondertekend.

-
+
Kan ik de fiets ook eerst bekijken voordat ik deze bestel?

Uiteraard! U kunt bij alle HuurGemak-dealers een afspraak maken om de gewenste fiets te bekijken/proberen voordat u deze bij ons bestelt.

-
+
Wat is de levertijd van de fiets als ik deze bestel?

De levertijd van de fiets is afhankelijk van de beschikbaarheid van het model bij de dealer en/of de fabrikant. De dealer kan u aangeven wat de verwachte levertijd is van de door u uitgekozen fiets.

-
+
Kan ik mijn huidige fiets ook inruilen?

Zeker! Wanneer u uw huidige fiets inruilt, kunnen wij de huurprijs per maand voor u verlagen.

Een rekenvoorbeeld
U wilt een fiets huren die €55,00 per maand kost.

De dealer wil voor uw huidige (inruil)fiets een bedrag van €360,00 betalen.

Wij kunnen de huurprijs dan met €10,00 per maand (€360,00 / 36 maanden) voor u verlagen.

U betaalt dan dus nog slechts €45,00 per maand.

-
+
Kan ik een aanbetaling doen?

Zeker! Wanneer u een aanbetaling doet, kunnen wij de huurprijs per maand voor u verlagen.

Een rekenvoorbeeld
U wilt een elektrische fiets huren die €55,00 per maand kost.

Als u een aanbetaling van €360,00 doet, dan kunnen wij de huurprijs met €10,00 per maand (€360,00 / 36 maanden) verlagen.

U betaalt dan dus nog slechts €45,00 per maand.

-
+
Waar kan ik mijn fiets ophalen nadat ik deze heb besteld?

Tijdens het invullen van het bestelformulier op onze website, geeft u aan door welke dealer u wilt dat uw fiets en de bijbehorende servicebeurten worden geleverd. Deze dealer zal de fiets voor u bestellen en u kunt uw fiets dus ook bij deze dealer ophalen.

-
+
Kan ik ook voor een kortere periode dan 3 jaar huren?

Nee, de huurperiode voor al onze fietsen is 3 jaar. Het is dus niet mogelijk om voor een kortere periode een fiets te huren.

Vragen tijdens de huurperiode

-
+
Fietssleutel kwijt, fietssleutel kapot of slot vervangen?

Bij verlies of beschadiging van een originele sleutel of vervanging van het slot dient u dit uiterlijk binnen 5 dagen te melden bij ENRA verzekeringen en een duplicaatsleutel te laten vervaardigen bij de leverancier van het slot (www.fietssleutels.nl). Het niet melden van een duplicaatsleutel heeft uitsluiting van de diefstaldekking tot gevolg. U bent hiervoor zelf verantwoordelijk.

-
+
Waar kan ik terecht voor de 5 servicebeurten?

Bij de huurprijs zitten 5 servicebeurten inbegrepen. Deze servicebeurten worden uitgevoerd door uw eigen dealer (de dealer die uw fiets heeft geleverd).

Uw dealer zal u ieder half jaar per e-mail uitnodigen om een afspraak te maken voor het uitvoeren van de servicebeurt.

-
+
Wat wordt er gedaan tijdens een servicebeurt?
  • De werking van de remmen, versnelling en verlichting wordt gecontroleerd.
  • Alle bouten en moeren worden nalopen en eventueel aangedraaid.
  • De kabels en ketting worden geïnspecteerd op spanning en eventueel opnieuw afgesteld.
  • De banden worden gecontroleerd en eventueel op de juiste spanning gebracht.
  • De wielen worden, indien noodzakelijk, opnieuw gericht.
  • De spaken worden gecontroleerd en eventueel op de juiste spanning gebracht.
  • De speling op het balhoofd, de trapas en de wiellagers worden gecontroleerd en eventueel opnieuw afgesteld.

Voor bovenstaande werkzaamheden bent u uw dealer geen vergoeding verschuldigd.

-
+
Mijn fiets is gestolen, wat moet ik doen?

Heeft u uw fiets netjes afgesloten en is uw fiets toch gestolen? Ga dan zo spoedig mogelijk (uiterlijk binnen 5 dagen) naar de politie om aangifte te doen. Nadat u aangifte heeft gedaan gaat u met het proces-verbaal naar uw dealer. Uw dealer regelt de rest, zodat u snel weer op pad kunt met een nieuwe gelijkwaardige fiets.

Let op: Er moeten altijd 2 fietssleutels worden overhandigd waarvan tenminste 1 fietssleutel sporen van normaal gebruik vertoont. 

-
+
Mijn fiets heeft schade, wat moet ik doen?

Is uw fiets beschadigd? Ga dan zo spoedig mogelijk (uiterlijk binnen 5 dagen) met uw fiets naar uw dealer. Indien er sprake is van vandalisme, dient u hiervan aangifte te doen bij de politie. Nadat u aangifte heeft gedaan gaat u met het proces-verbaal naar uw dealer. Uw dealer regelt de rest, zodat u snel weer op pad kunt.

 

-
+
Mag ik een kinderzitje of andere accessoires aanbrengen op de fiets?

Zeker! Echter, accessoires die op de fiets worden aangebracht, moeten voor inlevering zonder blijvende schade aan de fiets worden verwijderd. Wanneer er wel schade is ontstaan, valt dit niet onder de dekking van de verzekering. De kosten voor het herstellen van deze schade, komen dus voor uw rekening.

-
+
Kan ik tijdens de huurperiode mijn fiets omruilen voor een andere fiets?

Nee, dat is niet mogelijk.

Vragen over het einde van de huurperiode

-
+
Mijn huurperiode loopt bijna af, wat moet/kan ik doen?

Na 3 jaar heeft u een aantal mogelijkheden:

  • U kunt stoppen met huren.
  • U kunt dezelfde fiets nog een tijdje doorhuren.
  • U kunt een nieuwe fiets uitzoeken.

Wanneer u stopt met huren of besluit om een nieuwe fiets te gaan huren, dient u de gebruikte fiets weer in te leveren.

-
+
Hoe gaat het inleveren van de fiets?

U dient de fiets uiterlijk op de laatste dag van de huurperiode in te leveren bij uw dealer. U dient dan de volgende zaken in te leveren:

  • De fiets.
  • 2 bijbehorende fietssleutels.
  • 2 bijbehorende sleutels van de accu (indien van toepassing).
  • De accu (indien van toepassing).
  • De oplader van de accu (indien van toepassing).

Bij inlevering van de fiets wordt door uw dealer gecontroleerd of de eventueel aanwezige beschadigingen acceptabel zijn of niet. Wanneer er onacceptabele beschadigingen worden geconstateerd, zal dit eerst door uw dealer moeten worden gerepareerd alvorens u de fiets formeel in kunt leveren. De eventuele kosten voor deze reparatie(s) komen voor uw rekening, tenzij deze gedekt worden door de verzekering.

-
+
Wordt de fiets na afloop van de huurperiode mijn eigendom?

Nee, dit is niet mogelijk. Wanneer u namelijk wel eigenaar van de fiets zou worden, wordt het niet meer gezien als huur, maar als een vorm van financiering. U zou dan dus ook een BKR-registratie krijgen.

Financiële vragen

-
+
Hoe gaan de maandelijkse betalingen in zijn werk?

U betaalt de huur voor uw fiets maandelijks vooraf. De betaling van de huur vindt plaats door middel van automatische incasso. Wij voeren deze incasso iedere maand, rond de 30e van de maand uit en heeft dus betrekking op de daaropvolgende maand.

-
+
Mijn eerste factuur is hoger dan we hadden afgesproken, hoe kan dat?

Dat kan kloppen.

Een rekenvoorbeeld
U huurt een fiets voor €60,00 per maand.

U heeft uw fiets op 16 april in ontvangst genomen van uw dealer. Uw eerste factuur zal dan €90,00 zijn.

U betaalt namelijk €60,00 (vooraf) voor de maand mei en €30,00 (achteraf) voor de halve maand april.

De maanden daarna zal het factuurbedrag, zoals afgesproken, €60,00 per maand zijn.

-
+
Krijg ik een BKR-registratie als ik bij HuurGemak een fiets huur?

Nee, wanneer u bij ons een fiets huurt, wordt dit niet geregistreerd bij het BKR. Anders dan bij andere aanbieders, heeft u bij ons niet de mogelijkheid om de fiets na afloop van de huurovereenkomst van ons te kopen. Het voordeel hiervan is dat wij de huurovereenkomst niet als krediet bij het BKR aan hoeven te melden en u dus ook geen BKR-registratie krijgt.

Vragen over pechhulp

-
+
Ik sta met pech langs de weg, wat moet ik doen?

Geen paniek! Bij de huur van uw fiets zit een pechhulpservice inbegrepen die u in heel Europa, 24 uur per dag en 7 dagen per week kunt bellen! De pechhulpservice zal u vragen naar uw polisnummer of uw framenummer. Zorg dus dat u deze bijvoorbeeld opslaat in uw telefoon.

Het telefoonnummer van de pechhulpservice is: 088-8778044. 

U kunt ook de pechhulp-app van ENRA verzekeringen downloaden op uw telefoon:

-
+
Word ik ook geholpen als ik pech heb in het buitenland?

Zeker! Bij de huur van uw fiets zit een pechhulpservice inbegrepen die u in heel Europa, 24 uur per dag en 7 dagen per week kunt bellen! De pechhulpservice zal u vragen naar uw polisnummer of uw framenummer. Zorg dus dat u deze bijvoorbeeld opslaat in uw telefoon.

Het telefoonnummer van de pechhulpservice is: 088-8778044. 

U kunt ook de pechhulp-app van ENRA verzekeringen downloaden op uw telefoon:

Overige vragen

-
+
Wat gebeurt er als ik kom te overlijden?

Indien u gedurende de huurperiode komt te overlijden, dan kan de huurovereenkomst kosteloos door uw erfgena(a)m(en) worden opgezegd.

-
+
Mag ik de fiets meenemen als ik naar het buitenland verhuis?

Een van de criteria om een fiets bij ons te kunnen huren, is dat u woonachtig bent in Nederland. Wanneer u verhuist naar het buitenland, voldoet u niet meer aan de criteria om een fiets bij ons te kunnen huren. U dient in dat geval uw huurovereenkomst vroegtijdig te beëindigen, hiervoor worden wel kosten in rekening gebracht. U mag uw fiets uiteraard wel meenemen op vakantie naar het buitenland! Ook in het buitenland is uw fiets verzekerd tegen schade en diefstal.

-
+
Waar kan ik de algemene voorwaarden van HuurGemak vinden?
Algemene Voorwaarden | Disclaimer | HuurGemak 2017